måndag 10 september 2012

Dynamic Diamond M-L


Nu har jag testat de nya dpp kanoterna Diamond M (Medium) och L (Large)!

Styrkan med Dpp har alltid varit deras noskontroll och när jag såg den nya L varianten för första gången så kändes den väldigt bred i nosen och trodde de tappat den funktionen som var bäst på gamla versionen. Och till viss del tycker jag att L varianten har tappat noskontroll, när man ska trycka den rakt ner. Men den går utmärkt att skära genom vattnet så det är en viss teknikfråga.

På den tidigare modellen var DPP inte särskilt snabb och jag tycker fortfarande inte att den känns explosivare än vampire 2008, men den har en helt klart en mycket bättre toppfart! Samt det känns som L är lite mer explosiv än M (jag väger dock 87kg vilket är relativt mycket för M!)

Den verkar vara lika robust som tidigare modeller så gillar du inte att laga kanoter är denna bra för dig!

Skillnaden till M varianten är att med denna kunde jag trycka nosen rakt ner precis som på den gamla DPP och min vanliga vampire 2011, vilket jag älskar när jag är i tighta försvars lägen eller när jag lägger press! Det som även är bra med en platt nos är att under press kan du lättare flytta nosen på undersidan av motståndarens kanot och på så sätt styra han dit du vill, vilket är en stor fördel!

Baken på båda kanoterna kändes ganska tunga att svänga men gav en bättre "kick" ut ur svängen än min 2011 vampire. Kan bero på var jag hade sitsen på den versionen jag testade.

M
+robust
+trycka nosen rakt ner
+sitter skönare än äldre modellen Dpp
+snabb i toppfart
+plattnos grymt under press

-explosiviteten




Construction:Seamless, internal bumpers
Fittings:bumpers and seat foam included
Length:298 cm
Width:59,5 cm
Paddler weight:approx. 70 - 85 kg
Cockpit circumference:200 cm
Standard seat position:10 cm from cockpit backrim
Materials:PREPREG Carbon / Glass
Weight:10 kg
Price: € 1860,-





L
+robust
+sitter skönare än äldre modellen dpp
+explosivare än M (troligtvis pga större volym)
+snabbare än äldre modellen
+plattnos grymt när du lägger press

-kommer inte lika djupt med att trycka nosen rakt ner





Construction:Seamless, internal bumpers
Fittings:bumpers and seat foam included
Length:299 cm
Width:59 cm
Paddler weight:approx. 80 - 100 kg
Cockpit circumference:200 cm
Standard seat position:11 cm from cockpit backrim
Materials:PREPREG Carbon / Glass
Weight:10 kg
Price: € 1795,-



Jag lutar själv åt att beställa en M modell för den kändes riktigt bra, enda nackdelen är att väntetiden är lång! Dpp har även en underleverantör från tedisport men jag tror inte de håller lika bra som originalet, men de är billigare!

För att beställa:
http://www.dpp-info.nl/
http://www.dpp-dynamic.com/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar