söndag 16 september 2012

Vampire 2011


Nu har jag använt min Vampire 2011 i två säsonger och jag är relativt nöjd med den. Jag chansade lite när jag köpte den eftersom jag inte hade testat den när jag beställde kanoten. Men det skulle vara en "förbättrad" version av Vampire 2008, som jag gillar väldigt mycket! Det som är bra med V 2008, är explosiviteten och toppfarten i kanoten, som är helt otrolig. Och det Vampire hade ändrat till 2011 var i princip bara att bumprarna ska vara integrerade och den skulle vara lite tåligare vilket var det jag saknade i min 2008.

Men efter att ha paddlat den kände jag direkt att den tappat toppfart och explosivitet och  de stora fördelarna med den äldre versionen. Vilket kändes lite surt.

Nosen som har mindre volym var däremot inget att klaga på. Jag gillar att trycka ner nosen rakt ner i vattnet och det klara den väldigt bra! Även baken känns som det är mindre volym och är riktigt snabb i svängarna. Dock så ger den ingen bra "kick" iväg utan du får kämpa iväg den.



Tyvärr så höll inte denna bättre än 2008 heller utan denna spricker i gelcoaten och även under kanoten, så det blir mycket lappande med epoxy i sprickorna! Vampire`s bumprar däremot är helt grymma, har inte bytt den på nästan två år och den håller fortfarande internationell standard!



+Nosen
+Baken
+Bumpern

- Lappande
- Inte samma fart som äldre versionen

En helt okey kanot, jag ångrar inte att jag köpte den för den har fungerat bra för mig. En stor nackdel är att de görs i Nya Zeeland (Australien när jag köpte den) och det är frakten till Sverige som blir dyr då själva kanoten är egentligen prisvärd. Agility Skills säljer även denna modell, men jag kan inte svara för hur bra/dålig den är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar